Di Sebalik Laungan Merdeka
Merdeka. Suatu
kata yang suci dan keramat kepada kita. Itu tidak dapat dinafikan lagi. Kita
sering melaungkannya pada 31 Ogos setiap tahun. Kita melaungkannya dengan penuh
tegas dan berani di hadapan dunia antarabangsa bahawa Persekutuan Tanah Melayu telah
mencapai kemerdekaannya tanpa sebarang pertumpahan darah. 31 Ogos pula
merupakan tarikh keramat yang akan sentiasa diingati oleh kita sebagai warganya.
Bukan senang tarikh tersebut dipilih sebagai tarikh kemerdekaan. Ianya dipilih oleh
Syeikh Abdullah Fahim, seorang ulama karismatik dari utara Tanah Melayu yang
menyatakan tarikh tersebut merupakan tarikh yang sesuai bagi mendeklarasikan
kemerdekaan. Perkataan 31 Ogos 1957 dalam bahasa arab ialah ‘Am Khir Atana’,
tahun baik datang kepada kita.
Pada tarikh
tersebut, kita merayakannya dengan meriah. Bendera jalur gemilang dikibar
tinggi, lagu patriotik bergema di setiap pelusuk bangunan, kedai dan rumah. Namun,
di tengah gegap gempita itu, ada sesuatu yang membuatkan saya sering
tertanya-tanya, adakah kemerdekaan ini benar-benar milik kita, atau sekadar
sebuah peringatan tahunan yang kita ulanginya pada setiap tahun tanpa
benar-benar menghayatinya?
Seorang kawan
pernah berkata, “Kemerdekaan ialah apabila kita tidak lagi takut.” Kata-katanya
itu nampak biasa sahaja, tetapi sangat mendalam maknanya. Takut itu boleh
terjadi dalam banyak hal, salah satunya ialah takut untuk menyuarakan pendapat kerana
pendapat kita akan berbeza daripada pendapat majoriti. Mungkin ini adalah apa
yang boleh kita kategorikan sebagai ‘cancel culture’ atau budaya pembatalan
dalam bahasa Melayu. Budaya ini dipercayai muncul pada tahun 2017 di media
sosial X dengan gerakan #MeToo yang mana gerakan tersebut menentang penderaan
dan gangguan seksual di tempat kerja.
Puteri Anis
Najwa Mohd Rafdi dalam artikelnya iaitu “Kebebasan bersuara atau kuasa membungkam?
Realiti ‘cancel culture’ di Malaysia”, berkata budaya cancel culture merupakan
budaya membatalkan, merujuk kepada tindakan masyarakat khususnya warganet yang
secara kolektif ‘menolak’ atau memboikot seseorang susulan kenyataan atau
tingkah laku yang dianggap tidak sesuai, salah atau menyinggung sensitiviti.
Mungkin ini apa
yang kita boleh kaitkan dengan ketakutan yang dikatakan oleh kawan tadi. Takut
bersuara. Takut pada perbezaan. Takut bahawa identiti nasional yang kita
agungkan itu rapuh, diibaratkan seperti kertas nipis yang mudah koyak apabila
disentuh realiti.
Di sekolah, kita
diajar bahawa kemerdekaan Malaysia lahir daripada kebijaksanaan pejuang
kemerdekaan yang memperjuangkannya menerusi rundingan. Malaysia ini negara unik
sebenarnya kerana kemerdekaan yang kita peroleh tidak mengalami sebarang
pertumpahan darah seperti di negara Jiran kita, Indonesia. Namun, sejarah lebih
rumit daripada buku teks. Ada nama yang dipadam, ada suara yang dibisukan, dan
ada pengorbanan yang tidak pernah diangkat kerana tidak sesuai dengan naratif
rasmi tentang “bangsa Merdeka”.
Lebih tujuh dekad
selepas laungan ‘Merdeka’ dikumandangkan, kita mungkin bebas daripada cengkaman
penjajah, tetapi belum tentu bebas daripada kebergantungan. Kebergantungan kepada
apa? Kebergantungan kepada kuasa, kepada politik yang memecah belah, pada
ketakutan yang diwariskan dari generasi ke generasi. Sudah 68 tahun kita merdeka, namun kita masih
lagi berdebat tentang siapa yang lebih layak menjadi tuan di bumi ini,
seolah-olah tanah ini warisan eksklusif, bukan ruang bersama yang sepatutnya
kita jaga dengan adil. Ya, tidak dinafikan kaum Melayu-Islam sudah pun dijamin
haknya dalam perlembagaan, namun bukankah sepatutnya negara ini patut kita jaga
bersama antara satu sama lain?
Kemerdekaan itu
sepatutnya memberi ruang kepada kita untuk menjadi manusia yang berani. Berani
berbeza, berani mengakui kesilapan, dan berani membina masa depan bersama,
tetapi apabila keberanian itu jarang ada dalam diri kita, kita lebih selesa
dengan slogan yang dihafal, bukan persoalan yang menuntut jawapan yang ikhlas dan
jujur.
Sasterawan Indonesia,
Goenawan Mohamad pernah berkata “Kebebasan bukanlah sebuah hadiah cuma-cuma,
melainkan sesuatu yang harus diperjuangkan.” Dalam konteks Malaysia, keberanian
itu mungkin bermaksud kita harus merenung dalam diri kita, berani mempersoalkan
semula naratif yang selama ini dianggap sebagai kebenaran mutlak. Mungkin juga
ia bermaksud berani melepaskan rasa takut bahawa kemerdekaan hanya milik
segelintir, bukan milik semua.
Sejarah
membuktikan bukan hanya Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak Hussein sahaja yang
pergi berunding dengan British di London, tetapi turut disertai juga oleh H.S
Lee yang mewakili kaum cina.
Intihanya,
kemerdekaan itu bukan sekadar peristiwa yang berlaku pada tahun 1957 atau pada
tahun 1963 sahaja. Tetapi ianya adalah sebuah proses yang tidak pernah selesai.
Ia menuntut kita bukan sekadar menjadi pewaris sahaja, tetapi sebagai pencipta
ruang yang lebih adil, jujur dan manusiawi.
Mungkin inilah cabaran sebenar kita pada hari ini, berani menjadikan kemerdekaan itu sebagai sesuatu yang hidup dan mampu memberikan suatu pemaknaan yang penting kepada kita, bukan sekadar kenangan tahunan.
Akhir sekali, marilah
kita membina dialog yang lebih terbuka untuk memaknai semula erti kemerdekaan. Merdeka,
akhirnya adalah tentang cinta dan kebebasan sebagaimana yang diungkap Sasterawan
Negara, Dato Usman Awang dalam sajaknya, “Tanah Air”.
Negara baru
Di atas rongga jantungmu
Akan tertegak bertapak dalam kebebasan
Cinta antara kita wahyu
dari Tuhan
Ulasan
Catat Ulasan